Wednesday 21 July 2021

Peringatan daripada ash-Shaikh al-'Ushoimi agar berwaspada daripada memaparkan foto atau video seseorang yang sedang menikmati makanan melalui medsos.



Tuesday 20 July 2021

Bacaan Terbaik Hari Arafah

 Pagi ini, 9hb Dzulhijjah, Pagi Hari Wuqufnya Jemaah Haji di Arafah (Waktu Wuquf bermula dengan masuknya waktu Zohor di bumi Arafah) dan digelarkan Hari Arafah.

Dinukilkan.
BACAAN
TERBAIK
HARI ARAFAH
.
Apa ada bacaan
terbaik
saat hari Arafah? ADA.
.
Dari ‘Amr bin Syu’aib, dari ayahnya, dari kakeknya, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
.
خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ وَخَيْرُ مَا قُلْتُ أَنَا وَالنَّبِيُّونَ مِنْ قَبْلِى لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
.
“Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah. Dan sebaik-baik yang kuucapkan, begitu pula diucapkan oleh para Nabi sebelumku adalah ucapan “LAA ILAHA ILLALLAH WAHDAHU LAA SYARIKA LAH, LAHUL MULKU WALAHUL HAMDU WA HUWA ‘ALA KULLI SYA-IN QODIIR (Tidak ada sesembahan yang berhak disembah kecuali Allah semata, tidak ada sekutu bagi-Nya. Miliki-Nya segala kerajaan, segala pujian dan Allah yang menguasai segala sesuatu).”
.
(HR. Tirmidzi no. 3585; Ahmad, 2:210. Syaikh Al-Albani menyatakan hadits ini shahih dilihat dari syawahid atau penguat-penguatnya, lihat Silsilah Al-Ahadits Ash-Shahihah, no. 1503, 4:8.)

Sunday 11 July 2021

Takbir Mutlaq & Takbir Muqayyad

MUTLAQ ertinya tiada keterikatan atau kaitan dengan Solat Fardhu (seperti Solat Sunat Mutlaq) dan MUQAYYAD (ada "qayd" - bahasa Malaysia nya "kait" kot), berkaitan dengan Solat Fardhu (macam Sunat Rawātib).

Perbezaan antara at-Takbeer al-Mutlaq dan al-Takbeer al-Muqayyad menurut penjelasan asy-Syaikh al-'Utsaimeen rahimahullāh.
at-Takbeer al-Mutlaq - pada bila-bila masa, mulai masuknya bulan Dzulhijjah sehingga akhir siang hari 13 Dzulhijhah (Hari Tasyriq terakhir)
at-Takbeer al-Muqayyad - hanya pada setiap seusai Solat Fardhu mulai Solat Fajr 9hb Dzulhijjah, Hari Arafah dan berakhir pada seusai Solat Asar 13 Dzulhijhah (Hari Tasyriq terakhir)
Di antara lafaz-lafaz Takbir ialah:
Allāhu akbar (3x)
Lā ilāha illallāh, Allāhu akbar
Allāhu akbar wa lillaahil hamd.
Wallaahua’lam.