Tuesday 23 March 2021

Fikirkan-fikirkanlah

Teringat baca buku-buku Hikayat Antah Berantah sewaktu di bangku sekolah dulu.

Ada sebuah negeri, Antah Berantah, Raja yang membiarkan seorang Menterinya menitahkan agar hulubalang-hulubalang yang gagah, patut berasa lega dengan perjanjian damai yang dimeterai dengan kumpulan pemberontak kecil, orang-orang ganjil, mungkin manusia X atau manusia XY (Mutant? Entahlah...negeri Antah Berantah), bukan OKU atau lainnya, yang melazimi upacara canggah tabi'i manusia.

Sunday 21 March 2021

Salahguna Kaedah-kaedah Fiqh

Teringat pula masa belajar dulu, penyampaian Ustaz mengenai salahguna Kaedah-kaedah Fiqh (Qawa'id Fiqhiyah), contoh-contoh yang Ustaz berikan.

1. Kaedah Fiqh ini, umpama ubat yang diketahui dan ditentukan ahli perubatan seperti para doktor agar ia bermanfaat tidak mudarat. Sepertimana ubat, apabila bukan ahlinya yang pandai-pandai menentukan cara pemakanannya, ubat itu boleh jadi mudarat, malah membunuh menyebabkan kebinasaan. Maka begitu juga Kaedah Fiqh, jika bukan ahlinya yang pandai-pandai menerapkannya pada persoalan atau masalah agama. 

Wednesday 10 March 2021

Bersalaman dengan berjabat tangan

Nasihat buat semua, semoga adat ini berakhir dengan terangkatnya wabak.

Jika tidak dibenarkan "bersalaman dengan berjabat tangan", maka usah juga lakukan "fist bump" (laga penumbuk/buku lima) sebagai ganti sebab ia ditegah dalam agama untuk menggantikan Adat dan Cara ajaran Islam malah terlarang juga menurut SOP.

Dinukilkan buat manfaat bersama.

SALAMAN ITU BERJABAT TANGAN, BUKAN ADU KEPALAN