Saturday 25 April 2020

Hak Ibu Bapa

Hak Ibu Bapa kita, baik yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia, asalkan yang telah meninggal dunia dalam kalangan orang-orang Islam.
Bagi Ibu bapa kita yang telah meninggal dunia, inilah hubungan kita yang berterusan dengan mereka, meski telah berbeza Alam; dunia dan Barzakh, dan bakti kita yang berterusan demi membalas jasa mereka yang tidak terbalas. Bukannya dengan menabur bunga di pusara mereka dan bukan pula dengan mencipta sajak puisi, elegi apatah lagi lagu buat mengenang mereka atau mempamer dan menatap selalu gambar-gambar mereka. Bukan pula dengan menziarahi pusara mereka pada pagi Raya EidulFitri, memakan berbagai juadah di sisi kubur mereka. Tidak pula dengan mengupah orang lain untuk buat ibadah untuk mereka.

Friday 17 April 2020

Jangan Merasa Aman⁣ (sehingga kurang rasa takut kepada Allah dan hukuman Nya)


Sebahagian orang merasa sudah banyak beramal, sudah banyak berbuat baik, merasa sudah bertaqwa, merasa dirinya suci, sehingga ia pun merasa Allah tidak mungkin mengadzabnya. Hilang darinya rasa takut kepada Allah. Allah berfirman tentang manusia yang demikian (yang ertinya) : “Apakah kalian merasa aman dari makar Allah? Tidaklah ada orang yang merasa aman dari makar Allah kecuali orang-orang yang merugi” (QS. Al A’raf: 99).⁣