Menghidupkan Ke-Dua Malam Hari Raya
[Hadith Pertama]
Dari 'Ubadah radhiyallahu 'anhu:
من أحيا ليلة الفطر و ليلة الأضحى ، لم يمت قلبه يوم تموت القلوب
"Barangsiapa yang menghidupkan malam Fitri & Adha, maka hatinya tidak akan mati pada hari dimatikan hati-hati." (Diriwayatkan oleh at-Thabrani)
Dinilai lemah oleh:
- Imam Ibn Hajar al-Haithami, Majma’ az-Zawaaid (2/198)
Kata Imam Ibn Hajar al-Haithami rahimahullah:
"Dalam sanad tersebut terdapat perawi yang bernama Umar bin Harun al-Balakhi, dan nama ini dinyatakan sebagai perawi yang lemah oleh kebanyakan ulama' hadith." (Majma’ az-Zawaaid, 2/198)
Dinilai palsu oleh:
- Imam Ibnu al-Jauzy, Al-Maudhu’at (2/142)
[Hadith Kedua]
Dari Abu Umamah radhiyallahu 'anhu:
من قام ليلتي العيدين محتسبا لله ، لم يمت قلبه يوم تموت القلوب
"Barangsiapa yang menghidupkan dua malam hari raya dengan mengharapkan pahala dari Allah, tidak akan dimatikan hatinya pada hari dimatikan hati-hati." (Diriwayatkan oleh Ibnu Majah)
Dinilai lemah oleh:
- Imam al-Hafiz al-Iraqi, Takhrij al-Ihya (#1286)
- Imam Ibn Hajar al-Asqalani, Faidh al-Qadir (6/39)
Dinilai palsu oleh:
- Syaikh al-Albani, Silsilatul Ahadith ad-Da’ifah (2/11)
Kata Syaikh al-Albani rahimahullah:
"Baqiyah (perawi hadith) pelaku tadlis (membuang/menyembunyikan perawi) yang buruk." (Silsilatul Ahadith ad-Da’ifah, 2/11)
[Kesimpulan]
Anjuran menghidupkan malam hari raya tidak mempunyai hadith yang boleh dipertanggungjawabkan maka tidak dibenarkan kita meyakini hal itu sebagai sunnah dalam Islam yang warid dari Nabi shallallahu 'alayhi wasallam.
Imam ibn al-Qayyim rahimahullah berkata:
"Beliau shallallahu ’alaihi wasallam tidur hingga waktu subuh. Beliau TIDAK menghidupkan malam tersebut. Tidak ada yang shahih satupun hadith yang berasal dari beliau shallallahu ’alaihi wasallam yang berbicara tentang menghidupkan dua malam ’Eid." (Zaad al-Ma’ad, 2/247 & Al-Manaasik, 1/212)
Sementara kaedah mengamalkan hadith lemah dalam masalah fadhilat amal, tidak boleh berlaku untuk hadith palsu dan hadith dhaif jiddan. Menurut para ulama' yang membolehkan mengamalkan hadis dhaif, di antara syaratnya adalah dhaifnya ringan.
Namun, di malam apa pun, seseorang Muslim itu tetap digalakkan untuk melakukan ibadah malam.
Wallahu a'lam
Rujukan utama:
- "Dianjurkan Tidak Tidur di Malam Hari Raya?" oleh Ustadz Ammi Nur Baits (http://www.konsultasisyariah.com/)
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.